Faglige overvejelser
Jeg havde aldrig troet jeg skulle få så mange faglige refleksioner over at skulle lave en biotop. Men det har jeg. Naturen er et ekstra" lokale" hvori vi som fagpersoner, har mulighed og ansvar for at danne vore borgere. Jeg vælger her at tage udgangspunkt i børnene.
Uanset om vi færdes i en have, på en legeplads, i skoven, på stranden eller andet steds udendørs er vi naturen og alle stederne er der muligheder for at udforske naturen. Jeg tænker, vi som fagpersoner skal være vores rolle bevidst. Her tænker jeg blandt andet på mestringen af egen angst overfor kryb. Det er ikke hensigtsmæssigt, at børnene bliver angste for eksempelvis edderkopper, fordi det er de voksne i børnehaven. Jeg mener ikke at man skal kunne lide alle dyr, men i hvert tilfælde mestre sin egen angst så man ikke giver den videre.
Etik er også på dagsordenen i naturen, hvad er ok? Må man trampe på en snegl? Må man rykke en regnorm over? Kunne der være et pædagogisk formål med at rykke en regnorm over? Jeg tænker, det her er vigtigt med sin sunde fornuft, som det er i mange andre etiske spørgsmål. Men også vigtigt at drøfte med børnene. Og på denne måde, tale med dem om etik. Hvad er ok? og hvad er ikke? Og ikke mindst hvorfor?
Der skal også gøres didaktiske overvejelser, vil man lærer børnene noget på en ekskursion? eller skal læringen foregå på legepladsen?, med de muligheder den har. Nogle gange opstår mulighederne af sig selv. Der findes en død fugl der er gået i forrådnelse. Det giver anledning til at tale om liv og død. Til at tale om fødekæder, måske gå et spadestik dybere. Og finde ud af hvad spiser en sådan fugl, og hvad levede det dyr af. En hel masse læring, bliver på den måde pludselig foræret, hvis vi voksne øjner mulighederne.
En anden af mulighederne vi har, er at lære børnene om miljøet. Hvordan vi skal passe på det og værne om det. Blandt andet ved ikke bare at smide affald ud i naturen. jeg tænker, de fleste børnehaver spiser udendørs når vejret tillader det. Og i dag er der emballage om alt og der skal ikke megen vind til det flyver overalt. Igen en oplagt mulighed for læring og igen hvis vi skal et spadestik dybere, muligheden for at lave et forløb med fokus på affald og miljø. Igen masser af muligheder. Her kræves der dog en praktisk tilrettelæggelse.
Ingen tvivl om vi alle får vore sanser stimuleret når vi er i naturen. Det gælder både når vi er selv og når vi er sammen med andre. Det at være udendørs giver bare noget andet. Der er højere til loftet, mere bevægelsesrum og lydene er anderledes end indenfor. Jeg tænker, også at det at være udenfor og lege er noget der hører dansk kultur til. Det er også en forme for dannelse vi giver videre til "vores" børn både af dansk oprindelse men også de børn der kommer med en anden kulturel baggrund. Dette med lærerplanerne i tankerne.
Noget andet jeg har tænkt over ved denne opgave, er at min viden om de udvalgte dyr og planter i haven er blevet udvidet. Dyr som jeg har tænkt at vide noget om, er jeg blevet meget klogere på. Og der må jeg tilstå at være imponeret over hvor meget viden man kan finde på nettet. Og fordelen ved nettet, er at man kan vise børnene billeder og flere af slagsen af samme, dyr eller plante. Ingen tvivl om nettet har været uundværlig i mit arbejde med biotopen.
Abonner på:
Opslag (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar